Organizatia non-guvernamentala "Salvati copiii Romania" face lucruri minunate pentru cei mici. Acesta e cel mai nou proiect al lor!
MANIFEST PENTRU DREPTUL LA EDUCAȚIE
Asigurarea
educaţiei de calitate pentru toţi
copiii
Organizația Salvați Copiii lansează Manifestul pentru Dreptul la Educație prin care îşi propune să vină în sprijinul autorităţilor publice care se ocupă de sistemul de
învățământ și solicită încadrarea în agenda ministrului Educației a 10 priorităţi pentru îmbunătățirea sistemului de educație:
- Utilizarea a minimum 6% din PIB pentru educaţie și transpartența în folosirea
banilor
publici.
- Asigurarea accesului universal
și gratuit la educaţie preşcolară, primară şi secundară pentru
toţi copiii
- Îmbunătăţirea calităţii educaţiei printr-o mai bună formare iniţială şi continuă.
- Curriculum modern, actualizat ştiinţific şi bazat pe cercetări şi bune
practici privind
educaţia copiilor.
- Incluziunea şcolară a copiilor cu
dizabilităţi
- Adoptarea şi implementarea Strategiei naţionale şi planului de acţiune privind educaţia
timpurie.
- Introducerea
educaţiei interculturale
şi
a
educaţiei pentru toleranţă şi eliminarea
discriminării și a unor sisteme de prevenire şi
eliminare a violenţei în şcoli.
- Participarea copiilor în procesul decizional al şcolilor (obiectiv
propus de copii).
- Asigurarea serviciilor de consiliere prin creşterea numărului de consilieri şcolari, astfel
încât unui consilier să-i revină 300 de elevi.
- Consolidarea cooperării dintre sectorul public şi
organizaţiile neguvernamentale
Toate cele 10 obiective ale Manifestului pentru Dreptul la Educație propuse de Organizaţia Salvaţi Copiii aduc în discuție problemele urgente cu care se confruntă
copiii în ţara
noastră în sistemul
de învățământ românesc, luând în considerare obligaţiile ce-i revin României, conform
legislației interne și
a Convenţiei ONU cu privire
la drepturile copilului.
Organizația Salvați Copiii îi invită pe toți cei care cred că educația trebuie să fie o prioritate
pentru
România, atât pentru
Parlamentul și
cât
și pentru Guvernul României, să
semneze
Manifestul pentru Dreptul la Educație.
Documentul
însoțit
de semnături va fi trimis
Ministerului Educației, dar și
celor două comisii de educație ale Parlamentului României.
Orice strategie
de
asigurare a unei educaţii de calitate
pentru copiii din România trebuie să ia în considerare colaborarea experţilor
din
domeniul educaţiei cu cei
din
domeniul
social de la nivel local, cu autorităţile locale, cu elevii și
cu părinţii, în vederea sprijinirii copiilor vulnerabili, inclusiv
a copiilor de etnie romă.
1. Utilizarea a minimum 6% din PIB pentru educaţie și transparență în folosirea banilor publici. Alocarea de resurse financiare corespunzătoare nevoilor sistemului de învățământ trebuie să conducă
la
respectarea
art. 8 din
Legea 1/2011 a educației naționale
care prevede
că că ”Pentru finanțarea educației naționale se alocă anual din bugetul de stat și din bugetele autorităților publice locale minimum 6% din produsul intern
brut al anului respectiv”. Acest
obiectiv va cuprinde și următoarele elemente: îmbunătăţirea guvernanţei/administrării
sistemului de învăţământ, în special a monitorizării la toate nivelurile, a descentralizării şi a eficacităţii şi eficienţei
alocării de resurse şi colectării datelor dezagregate şi fiabile pentru măsurarea performanţei sale, cu accent
pe
reducerea disparităţilor dintre judeţe şi comunităţi;
2. Asigurarea accesului universal și gratuit la educaţie
preşcolară, primară şi secundară pentru
toţi
copiii, mai
ales în cazul copiilor
ce provin din comunităţi sărace,
rurale sau rome. Asigurarea
accesului copiilor din comunități vulnerabile
la educaţie preşcolară
şi şcolară trebuie realizată prin: a.
creşterea
numărului de grădiniţe
cu program normal sau prelungit şi de grădiniţe
estivale, inclusiv în comune sau localităţi
cu
număr redus de copii
de
vârstă preşcolară; b. cuprinderea în programe
”A doua şansă” a copiilor, tinerilor sau adulţilor care nu au
fost
niciodată la
şcoală sau care au abandonat învăţământul
obligatoriu; c. pregătirea cadrelor
didactice pentru schimbarea atitudinii lor faţă de copiii romi.
Pentru ca tot mai mulți copii să beneficieze de dreptul la educație, Salvați Copiii organizează
în fiecare an Festivalul Brazilor de Crăciun. Acest eveniment este special dedicat strângerii de fonduri destinate copiilor aflați în dificultatea
de a merge la școală. În cele 14 ediții organizate
până acum, Salvați Copiii a strâns peste 3 milioane de euro, bani care au ajuns la 23.260 de copii.
3.
Îmbunătăţirea calităţii educaţiei
printr-o mai bună formare iniţială şi
continuă a profesorilor. Obiectivul presupune: formarea continuă a cadrelor didactice și a consilierilor școlari,schimb de bune practici între profesori, creșterea numărului de profesori de
sprijin
pentru copiii cu cerințe educaționale speciale; pregătirea cadrelor didactice pentru lucrul cu
elevii cu cerințe educaționale speciale
şi creşterea numărului acestora, examinarea obligatorie a cadrelor didactice cu un psiholog, atât scris, cât şi oral, aplicarea de chestionare de
feedback lunare pentru elevi,
cu privire la profesori și ore.
4. Curriculum
modern,
actualizat
ştiinţific
şi bazat pe cercetări
şi bune practici privind
educaţia copiilor. Obiective secundare: programă școlară actualizată și restructurată, bazată pe
aplicare, nu pe memorare; schimbarea modului de predare prin creșterea
proporției metodelor specifice educației non-formale utilizate în orele
de curs; introducerea treptată, în materiile din
trunchiul
comun, a unor elemente
despre
istoria și
cultura altor
popoare;
asigurarea
manualelor școlare gratuite (cu
adevărat) până la clasa a XII-a inclusiv.
5. Incluziunea şcolară a copiilor cu dizabilităţi. Pentru o mai bună integrare şcolară a copiilor cu
dizabilităţi, propunem:
a. elaborarea unei politici naţionale
ample şi
specifice pentru respectarea drepturilor copilului cu dizabilităţi şi
alocarea de resurse pentru implementarea lor;
b. Asigurarea unor servicii de bază (precum educaţia, sănătatea) accesibile şi adaptate pentru copiii cu dizabilităţi şi acordarea de sprijin familiilor copiilor cu dizabilităţi, în mod special,
sporirea eforturilor de includere a copiilor cu dizabilităţi în sistemul
de
învăţământ de masă;
măsuri pentru un transport adaptat: rampe automate, covoare
tactile, anunțuri sonore în mijloacele de transport în comun, semafor adaptat,
peroane adaptate ; dotarea școlilor cu
echipament modern pentru desfășurarea orelor de curs si pentru accesul și participarea elevilor
cu
dizabilități: laboratoare moderne, materiale didactice de calitate, echipament special
pentru
persoanele cu dizabilități; c.
Curriculum și
evaluări cu adevărat
adaptate copiilor cu dizabilități.
6. Adoptarea şi implementarea Strategiei naţionale şi planului de
acţiune privind educaţia timpurie. Formarea cadrelor
didactice, extinderea
şi dezvoltarea modelelor de educaţie
timpurie individualizată, consolidare şi respectarea standardelor pentru
evaluarea copiilor şi a performanţelor cadrelor didactice
din
instituţiile
preşcolare, mobilizarea comunităţilor locale la
găsirea de soluţii pentru problemele specifice localităţilor din mediul rural şi
urbanul mic.
7. Introducerea educaţiei interculturale şi a educaţiei pentru toleranţă şi eliminarea discriminării la toate
nivelurile
sistemului de învăţământ,
precum şi a unor sisteme
de prevenire şi eliminare a violenţei în şcoli. Elaborarea de materiale și organizarea de sesiuni de
pregătire la nivel
național ca modele de schimbare a practicilor
psiho-educaționale în mediul
școlar, înlocuirea comportamentelor agresive cu comportamente de
relaționare adecvate,
deprinderea unor tehnici de gestionare a conflictelor și de utilizare a educației pozitive în școli.
8. Participarea copiilor în procesul decizional al şcolilor. Implicarea activă a elevilor în deciziile privind bugetul şcolii
(stabilirea
priorităților,
recomandări, proiecte). Comunicarea
directă
dintre CȘE (consiliul școlar al elevilor) și ceilalți
elevi din școală, prin modificarea structurii
acestuia, organizarea de discuții/dezbateri deschise în cadrul
CȘE, transparența și
raportarea activității de către consiliul elevilor. Măsuri pentru o mai bună informare a părinților și elevilor asupra
drepturilor
avute
(platforma online,
help-line, întâlniri de
lucru,
mass media, forumuri
online, webinar, cu informații și date pe înțelesul copiilor).
9. Asigurarea serviciilor de consiliere prin creşterea numărului de consilieri şcolari, astfel încât unui
consilier să-i revină 300 de elevi. În prezent,
există un consilier școlar
la 800 de copii, ceea
ce
face imposibilă evaluarea,
consilierea și
monitorizarea elevilor care apelează la serviciile
consilierului școlar.
10. Consolidarea cooperării dintre sectorul public şi organizaţiile neguvernamentale. Îndeplinind încă din 1990 un rol activ în reformarea şi dezvoltarea sistemului de
protecţie
a drepturilor copilului, implicarea activă şi
sistematică a organizațiilor neguvernamentale devine
necesară, în special prin participarea lor în faza de planificare a politicilor şi proiectelor de
cooperare,
dar şi în cea de
monitorizare a aplicării observaţiilor Comitetului
ONU
pentru
Drepturile Copilului cu privire la dreptul la educaţie al copilului;
SITUATIA ACTUALA
Pentru relevanța strategică
și
programatică a educației,
Salvați Copiii
consideră că
datele privind sărăcia
reflectă într-o măsură importantă accesul copiilor români la educație de calitate.
• Conform ultimelor statistici europene, în anul 2013, 48,5% dintre copiii din România trăiau în risc de sărăcie sau excluziune socială, media în statele membre ale UE fiind de
27,7% (Sursa: Eurostat). În acelaşi
an
(2013), 32,1% din copiii din România se aflau sub
pragul sărăciei relative (stabilit la 60% din mediana veniturilor disponibile
la nivel naţional. (Sursa: Institutul Naţional de Statistică, baza de date Tempo-online). Cele mai
vulnerabile gospodării sunt cele formate din doi adulţi şi trei sau mai mulţi copii,
55,3% dintre acestea aflându-se în sărăcie
relativă în anul 2014 (Sursa: date provizorii,
Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Setul Naţional de
Indicatori de Incluziune Socială, 2014).
• Sărăcia afectează dreptul copiilor la educaţie. Astfel, printre cele mai mici rate de
cuprindere şcolară se înregistrează în regiunile cele mai afectate de
sărăcie (în special
regiunea de N-E) şi în mediul rural (care este mult mai afectat de sărăcie decât cel urban; la
nivel naţional, în rândul
populaţiei generale, rata
sărăciei relative în mediul urban este de 9,%, pe când în cel rural este de 29%). De exemplu, 16,4% dintre copiii cu
vârste între 07-10 ani din rural nu sunt cuprinşi în învăţământul primar, comparativ cu
9% în cazul copiilor din urban, din aceeaşi categorie de vârstă. Diferenţele rural-urban se
adâncesc în cazul copiilor între
11 şi 14 ani: 25% dintre copiii
de această vârstă din rural nefiind înscrişi în învăţământ, comparativ cu
6% în cazul celor din urban. (Sursa:
Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice, Setul Naţional de
Indicatori
de
Incluziune Socială, 2014).
• Aproape 366.000 de copii cu vârsta între 3 - 17 ani nu urmau nicio formă de
învățământ (preșcolar,
primar, gimnazial, liceal sau profesional), în anul 2013 (sursa:
Institutul Naţional de Statistică, date
prelucrate), iar aproximativ
24.400 copii au
abandonat învățământul primar și gimnazial, în
anul școlar 2012-2013
(sursa: Institutul de Științele Educației,
Analiza sistemului de învățământ preuniversitar
din
România din perspectiva unor
indicatori
statistici, 2015).
• 80% dintre copiii romi nu merg nici la grădiniţă, nici la creşă, iar 19%
dintre cei cu
vârsta cuprinsă
între 7 şi 11 ani nu sunt şcolarizaţi. Lipsa pregătirii preşcolare reprezintă
cel
mai mare factor de risc pentru absenteismul şi abandonul şcolar al copiii romi.
(Sursa: Barometrul Incluziunii Romilor,
Fundaţia pentru o Societate Deschisă, 2007)
• În
pofida problemelor acute din domeniul educației, în 2012 și 2013, România s-a
situat pe ultimul loc
în Uniunea Europeană în ceea ce privește procentul cheltuielilor
pentru educație din produsul intern brut (PIB). Țara noastră a cheltuit pentru educație
3% din PIB în 2012 și 2,8% în 2013, în timp ce media la nivelul statelor membre ale
Uniunii Europene a fost de 5%. Cele mai mari procente, între 6,5-7,1%, au fost cheltuite de Danemarca, Portugalia,
Suedia, Cipru și Slovenia. (Sursa:
Eurostat, baza gov_10a_exp)
• 23% dintre copiii cu dizabilităţi nu merg la şcoală; doar
o treime dintre ei urmează învăţământul de masă. În plus,
copiii
cu
dizabilităţi şi familiile lor se confruntă în continuare cu stigmatizarea şi discriminarea. (Sursă: Studiu
realizat de către Asociaţia de
Sprijin a Copiilor Handicapaţi Fizic
–
România (ASCHF-R) privind familiile
care
au în îngrijire copii şi tineri
cu
handicap
fizic în 9 judeţe, 2010)
• Participarea copiilor la învățământul public implică, de cele mai multe ori, costuri
considerabile care trebuie acoperite de familie, cu
toate că legea prevede că
învățământul obligatoriu este gratuit. Costurile generate de aspecte precum achiziția
de rechizite, manuale sau uniforme, ori achitarea fondului clasei
și al școlii (inclusiv mascate sub formă de
donații din partea asociațiilor
de
părinți) se pot dovedi,
pentru familiile din
mediile defavorizate, o povară prea mare, care
poate conduce la absenteism sau chiar
abandon școlar ori neînscrierea copilului la școală. Potrivit unei cercetări efectuate de
Salvați Copiii, pentru acoperirea cheltuielilor
ce
ţin de educaţia
unui
copil, exceptând plata personalului din învăţământ, părinţii sunt nevoiţi să aloce încă o dată şi jumătate
suma
alocată de statul român
acelui copil. (Sursa:
Organizația Salvați Copiii, Învățământul gratuit costă – Cercetare cu
privire la ”costurile ascunse” din educație,
București, 2010)."
Stii ceva? Si tu poti sa faci ceva? Sa fii alaturi de cei de la "Salvati Copiii Romania" in acest demers, sa semnezi manifestul aici: http://www.petitieonline.com/ manifest_pentru_dreptul_la_ educatie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu